Verslas
Patirtinis ir teorinis tvarumas: ko siekiate jūs?

Tvarumo ataskaitų kalnai, skaičių daug, o kolegos sukioja pirštą prie smilkinio ištarus žodį „tvarumas” ir vis klausia: kam to reikia? Ką daryti? Straipsnyje pasidaliname paprastu ir lengvai įgyvendinamu metodu, kuris padeda įgalinti kolektyvo narius patiems analizuoti tvarumą. 

Pradėkime nuo to, kad nėra kvailų klausimų. O tai, kas jums atrodo svarbu, kitam gali atrodyti priešingai. Ir ne dėl to, kad žino esmę ir specialiai nedaro, bet dėl to, kad jos tiesiog nežino. T.y. nežino, kad nežino. Edukuotis ir mokytis suprasti yra pirmas žingsnis link praktinio įgyvendinimo.

Sąžiningai atsakykite sau, kada esate labiau motyvuota/s:

a) Kai ateina kažkas ir be žemiško paaiškinimo nurodo, ką jums būtina daryti?

b) Kai savo noru galite patyrinėti, paanalizuoti ir perpratus naudą sau iš to užsidegimo daryti tai, kur pati/s matote vertę?

Patirtinis mokymasis

Patirtinis mokymasis yra itin galingas įrankis suaugusiesiems, nes jie turi gyvenimo patirties ir gebėjimų tą patirtį susisteminti bei iš jos kurti naujas idėjas. Tačiau norint kurti naujas idėjas labai svarbu neatitrūkti nuo to, kas vyksta realiame pasaulyje, jį nuolat patirti pačiam. Seka yra tokia:

  1. Patirtinis mokymasis. Suaugęs žmogus per save pajaučia ir tyrinėja
  2. Naujų patirčių reflektavimas
  3. Reflektavus suaugęs žmogus atpažįsta savyje naujus įgūdžius iš kurių yra kuriamos naujos idėjos ir iniciatyvos.
  4. Realizacija realiame pasaulyje. Įdomu tai, kad suaugusiems, kurie nori įgyvendinti naujus įgūdžius, taip pat reikia realaus, o ne popierinio (ar kėdė/ekranas) pasaulio.

Pavyzdžiui: viena yra mokytis skubiosios pagalbos suteikimo žiūrint į skaidres, o visai kas kitą tuos skaidrėse išgirstus įgūdžius panaudoti realioje situacijoje šią pagalbą suteikiant.

Tvarumo suvokimas per patirtį „žemėlapis”

Su kolektyvu susiorganizuokite sesiją, kurios metu visi su savo gyvenimiška patirtimi suneštumėte turinį, tai kas jums yra tas tvarumas. Šios sesijos pabaigoje jūs turėsite „žemėlapį”, kuris gali tapti tvirto stuburo baze jūsų visam kolektyvui. Šis žemėlapis taip pat gali būti kaip pradinis kelrodis, kur patys kolegos mielu noru imtųsi iniciatyvos.

Ant sienos pakabinkite didelį lapą (pvz. A1), suskirstykite jį į 4 dalis. Kiekvienai daliai priskirkite skirtingą lipnaus lapelio spalvą.

  1. Paprašykite kolegų ant lapelių atsakyti į pirmą klausimą: kas tau yra tvarumas? (Rašyti raktinius žodžius, kurie pirmiausiai šauna į galvą). Kiekvienas narys gali užrašyti tiek, kiek nori lapelių su skirtingais pamąstymais. Tam skirkite 10 min. Rašymo metu iš karto galima klijuoti ant pagrindinio lapo 1-os dalies. Skirkite 10 min refleksijai.
  2. Antras klausimas: apie kokią fizinę savijautą tau asmeniškai yra tvarumas? Dalyviai 10 min rašo savo mintis ant kitos spalvos lapelių ir klijuoja jau į antrą pagrindinio lapo dalį.  Reflektuokite.
  3. Trečias klausimas: apie kokią emocinę jauseną tau yra tvarumas? Iš pažiūros šis klausimas gali pasirodyti panašus į antrajį. Jeigu reikia, pasakykite kelis pavyzdžius apie emocinę jauseną viduje (pvz. saugumas, ramybė, stresas, atsipalaidavimas ir pan.). 10 min rašymui, 10 min reflektavimui.
  4. Ketvirtas klausimas: kokių savybių aplinkoje nori gyventi? (pvz. švarus oras, sveikas geriamas vanduo, saugi kaimynystė ir pan.) Iš pirmo žvilgsnio dalyvių vardinamos savybės gali kelti klausimą: o kaip tai susiję su tvarumu? Tačiau šie atsakymai duoda aiškumą, kas yra vertybiškai svarbu jūsų kolektyvo žmonėms. Reflektuokite.

Susėskite į ratą apibendrinimo refleksiją. Galite užduoti šį klausimą: ką naujo pastebėjote, atkreipėte dėmesį, pajutote šios sesijos metu? Galite kviesti pasisakyti tik tuos, kurie nori arba visiems iš eilės ratu.

Šios sesijos pagrindinė esmė yra ne pats „žemėlapis” kaip rezultatas, bet patirtinis mokymasis ir dialogas tarpusavyje, vienas kito išgirdimas ir požiūrio plėtimas.

Teorijos ir praktikos sujungimas

Patirtinis mokymasis suteikia apčiuopiamą kontekstą abstrakčioms sąvokoms. Pvz.: Jums rodo obuolį ir prašo įsivaizduoti jo saldumą. Apčiuopiamas kontekstas būtų toks, kad po obuolio parodymo jūs pats galėtumėte jį paragauti ir savo burnoje pajusti jo skonį. Šis pavyzdys vizualizuoja besimokančiojo suaugusio poreikį nedelsiant pritaikyti žinias savo asmeniniame ar profesiniame gyvenime. Kai teorija patiriama per praktiką. O patirtinis mokymasis iš karto tai padeda realizuoti.

Mokymosi darant galia

Patirtinio mokymosi pagrindas yra aktyvus įsitraukimas. Jis skatina besimokančiuosius prisiimti atsakomybę, suteikia galimybę giliau suprasti ir geriau įsisavinti žinias, kurios išsivysto į praktinį įgyvendinimą. Aktyvus praktinis mokymasis yra įdomus tiems, kurie patys nori nuolat mokytis ir neatitrūkti nuo realybės.

Jūsų kolektyvui aktualu darnios lyderystės praktinis mokymasis? Susisiekime info@9zuikiai.lt

Naujienlaiškį prenumeruok ČIA