Socialinis ir tvarumą palaikantis verslas, kuris sprendžia itin delikačias ir vis dar nedrąsiai už durų apkalbamas moteriškas problemas: nepatogumai, atsirandantys menstruacijų metu bei kaip rūpintis savo kūnu, moteriško ciklo metu po savęs paliekant kuo mažiau atliekų. „Mėnulio seserys“ jau yra subūrusios 2000 moterų bendruomenę, kurios narės gali ieškoti pagalbos priimant savo kūną, pasidalinti savo problemomis, pasitarti ir gauti palaikymą. Kaip pavyko sujungti tvarumą, trapią temą ir socialinį verslą pasakoja jos idėjininkė Kotryna Davidovičienė.
Prieš 2 metus Dovilė, Kotryna, Jurgita ir Ingrida susibūrė padėti kitoms moterims priimti save, pamilti savo kūną bei padėti išspręsti nejaukias problemas, susijusius su menstruacijų priemonėmis. Moterys bendru sutarimu užsibrėžė viziją – nuo moters higienos taršos aplinkai (naudojant vienkartines priemones) pereiti prie atsakingo vartojimo ir daugkartinių priemonių.
„Dovilė prisidėjo prie komunikacijos. Ingrida vedė šeimos planavimo ir vaisingumo kursus. O mes su Jurgita koncentravomės į edukacinio turinio kūrimą, bendruomenės formavimą bei tvarių moteriškos higienos priemonių elektroninės parduotuvės kūrimą.
Pačioje pradžioje turėjome minėtą veiklos viziją, tačiau nežinojome, kas iš to išeis. Iniciatyva pradėjo vystytis, modifikavosi ir dvi iš mūsų (Dovilė ir Ingrida) pasuko kitų veiklų link. Socialiniame versle tai yra natūralus bei organiškas procesas. Kiekvienas žmogus nuteka savo keliu. Šiuo metu pagrindinis „Mėnulio seserų“ platformos branduolys esame mes su Jurgita.
Vizijos rezultatas pradeda ryškėti, moterų nuomonių ir bendruomenės pagalba nusistovėjo pačios veiklos poreikis. Taip pat dabar mums aiškiau, kaip galime būti naudingos moterims susigyvenant su tvarumu menstruacijų ciklo metu.
Dabar išsigryniname, ką veikiame: mes su Jurgita vystome tvarių menstruacinių priemonių el. parduotuvę, kuriame šviečiamąjį ir edukacinį turinį. O prie temų administravimų bendruomenėje prisijungė nuostabios savanorės.“ – apie pastarųjų 2-jų metų pokyčius pasakoja Kotryna.
Ekonominė pusė ir plastikas vienkartinėse higienos priemonėse nieko gero nežada
„Apklausėme savo klientes. Domėjomės, kiek per 1-ius ir 3-ejus metus moterys sunaudoja vienkartinių įklotų ar tamponų. Analizavome priemonių kainas parduotuvėse, turint omenyje, kad jas perkame kiekvieną mėnesį. Duomenis palyginome su kiekiais ir kainomis, jeigu pereitume prie daugkartinių įklotų, taurelių ar kelnaičių. Darant tyrimą rėmėmės vidutiniu priemonių kainų vidurkiu.
Kai kas atsiperka jau per metus. Pavyzdžiui, taurelė vienareikšmiškai atsiperka iš karto. Nes tą vieną daiktą galima naudoti bent 2 metus, dažniausiai 5-is. O kai kurios, girdėjau, naudoja ir 10 metų. Šiais duomenimis dalinuosi, jeigu apie moters higienos priemones kalbėtume iš ekonomiškosios pusės.
Menstruacinės kelnaitės yra brangiausios ir vienai moteriai jų reikia bent 3-jų vienetų, kad būtų komfortiška keitimui ciklo metu. Tačiau šios kelnaitės yra itin patogios. Jas pasirinkusios moterys džiaugiasi ir teigia niekada nebegrįšiančios prie vienkartinių priemonių.
Jeigu kalbėtume ne tik apie ekonominę pusę, atliekų kiekį, bet ir moters sveikatą – rodikliai nieko gero nežada.
Jokia paslaptis, kad beveik 90 % vienkartinių tamponų bei įklotų sudėtyje yra plastiko. Tuo plastiku mes kiekvieną mėnesį (po kelias dienas) kemšame vieną iš jautriausių ir delikačiausių savo kūno vietų. Be viso to, jie dar yra ir kenksmingi moters kūnui. Neekologiškos ir prikvėpintos vienkartinės menstruacinės priemonės yra pagamintos iš neaiškios kilmės medžiagų, kvapikliai sukurti sintetiniu būdu.
Mums pačioms tai yra labai aktuali tema, pastebime, kad į tai pradeda atkreipti dėmesį vis daugiau moterų. Ne tik dėl aplinkos taršos, bet ir dėl savo sveikatos.“
Tvarių priemonių dėka sužinojo apie ligą
„Artimoje aplinkoje visai neseniai buvo atvejis, kai moteris nusipirkusi kaučiuko taurelę (iš kurios daromi natūralūs kūdikių čiulptukai) labai greitai vėl su mumis susisiekė ir pradėjo pasakoti: žinote bandžiau naudoti taurelę, bet ji turi kažkokį specifinį kvapą.
Tada mes pasidalinome informacija bendruomenėje, tarp kolegių, tačiau visos vienareikšmiškai iš savo patirties sakė, kad tikrai taip neturėtų būti. Tikrai ne dėl taurelės. Tą išgirdusi moteris nuėjo pasikonsultuoti pas ginekologę ir po apžiūros paaiškėjo, kad šis menstruacijų metu atsirandantis kvapas jau signalizavo apie ligą.
Atsitiko taip, kad pradėjus naudoti tvarią, daugkartinę menstruacijos higienos priemonę, jai reikėjo skirti daugiau laiko, rūpintis taurele. Juk po naudojimo ji nėra išmetama, ja reikia išplauti, išvalyti, dezinfekuoti. Ir tas rūpestis organiškai sulėtino moters įpročius, privertė atkreipti dėmesį į save pačią, daugiau save stebėti. Na, ir toks tempo sulėtinimas ne tik padėjo pažinti savo kūną, bet ir padėjo užbėgti įvykiams už akių. Moteris atkreipė dėmesį į vieną iš ginekologinių ligų simptomų – specifinį kvapą ciklo metu.“
Vienoje platformoje: ir informacija, ir, edukacija, ir prekės
„Pati pagrindinė mūsų veiklos esmė yra ta, kad tos moterys, kurios jau ieško gamtai draugiškų daugkartinių priemonių – vienoje vietoje rastų visą reikalingą informaciją, atsakymus į jų klausimus, galėtų priimti sprendimą ir iš karto įsigyti.
Čia turi būti saugi ir jauki vieta, kurioje moteris galėtų išsianalizuoti, kas jai tinka ir patinka. Pamatyti kainų palyginimus.
Vienoms moterims yra labai svarbu kaina, kitos pirmenybę teikia komfortui: ar patogu, ar tikrai patikima. Mūsų tinklapyje galima rasti atsakymus į visus šiuos klausimus. Žinoma, labai svarbu, kad moterys galėtų pasirinkti joms tinkamiausias priemones vienoje vietoje.
Pavyzdžiui, turime 2 skirtingų gamintojų taureles, jos yra kelių dydžių. Daugkartinius įklotus siuva viena siuvėja, tačiau visokiausių spalvų bei išmatavimų. Daugkartines kelnaites taip pat galima pasirinkti iš keleto modelių ir spalvų. Juk kiekviena moteris renkasi pagal savo asmenines vertybes, požiūrį bei komfortą.
Iš visų išsiųstų siuntų ir klienčių žinučių pastebėjome, kad moterys perka priemones ne tik sau, bet ir savo artimoms moterims: sesėms, draugėms ir t.t. Kartais gauname užsakymų ir iš vyrų, perkančių priemones savo moterims. Suskaičiavome, kad prie tvaresnio gyvenimo būdo pereiti padėjome beveik 1000-iai moterų.“
„Mėnulio seserys“ bendruomenės viduje ir viešuose kanaluose komunikuoja skirtingai
„Menstruacijos yra moteris vienijanti tema, iš kurių išplaukia dar ir kitos moteriškos temos. Mes taip pat komunikuojame ir apie meilę sau, meilę savo kūnui, savęs priėmimą.
Yra moterų (ir ne tik moterų), galvojančių: oj, menstruacijos, kraujo srautas iš moters kūno – euu, fuuu. Juk tą įklotą gali greitai suvynioti, išmesti į šiukšlių dėžę ir problemos nebėra.
O naudojant daugkartines priemones jas reikia plauti, skalbti, džiauti, vėl iš naujo panaudoti. Tačiau tai yra ir savęs priėmimo momentas. Pripažinsime, kad kai kurioms mums tai tikrai nėra lengva.
Palaipsniui susiformavo suvokimas: kaip galima į save, savo kūną žiūrėti su pagarba, priimti save tokią, kokia esu, jeigu mes iš mūsų pačių kūnų atsirandančius dalykus žiūrime su kažkokia gėda? Visa tai pateikiame kaip kažkokią tabu temą? Susitaikymui ir pripažinimui vyksta giluminiai procesai, jie trunka ilgai.
Turime uždarą grupę, apie 2000 moterų, su kuriomis šias temas gvildename giliau. Ten esame tarsi šilto bendravimo moterų ratas.
Apie šias intymias moteriškas temas viešuose kanaluose komunikuojame subtiliau. Nes jeigu būtų taip atvira, kaip mūsų bendruomenėje – tada žmonės pasimestų, galvotų, kas čia tos „Mėnulio seserys“, kokiomis čia ezoterikomis užsiiminėja.“ – juokiasi Kotryna ir pabrėžia, kad temų gylį palieka uždaroje bendruomenėje Facebook grupėje „Mėnulio seserys / Grupė“. “
Neigiami atsiliepimai sutvirtina ryšį su klientais
„Tvarios menstruacijų priemonės yra ne tik apie aplinkos saugojimą, savęs priėmimą, bet ir savęs augimą, darbą su savimi. Tiesiog čia reikia auginti savo sąmoningumą. Juk mes visi žinome, kad patogiau yra nerūšiuoti šiukšles, nei rūšiuoti. Arba zero waste ir minimalizmo filosofija yra apie tai, kad reikia kuo mažiau vartoti ar atsisakyti bet kokio šiukšlinimo.
Tad tvariems moters higienos įpročiams taip pat reikia savo kasdienybės pokyčių. Čia reikia skalbti, plauti. Juk paprasčiau būtų: panaudoti ir išmesti, daugiau nesukti sau galvos. Tiesiog žmogaus sąmoningumo klausimas: ar jis pats yra tam pribrendęs, ar dar ne.
Iš mūsų visų pardavimų jau po truputį galima matyti, ką moterys perka daugiau. Daugiausiai esame pardavę taurelių, tai sudaro beveik pusę pardavimų, o įklotų ir kelnaičių komplektų – likusi pusė. Beje, moterys dažnai įsigyja ir po keletą priemonių: ir taurelę, ir įklotų, ir kelnaites – įvairius derinius.
Žiūrint iš kitos, duomenų analizės ir verslo perspektyvos – 2 metai yra per trumpas laiko tarpas matyti tendencijas. Nes tvarių menstruacijos priemonių pirkimas dar tik po truputį „įgauna drąsos“. Be to moterys dar labai domisi, analizuoja, skaito atsiliepimus, išbando.
Žinoma yra buvę keli ir neigiami atsiliepimai. Moterys įsigijo priemones, tačiau jų neprisijaukino. Mes nieko neslepiame ir kai kuriuos atsiliepimus paviešinome. O ten, kur nepasitenkinimas kilo dėl nepakankamos informacijos prekių aprašymuose – juos papildėme. Taip pat sukūrėme D.U.K skiltį, kur ir pateikiame atsakymus į klausimus. Visa tai paruošėme tam, kad moterys žinotų ne tik įsigyjamų prekių privalumus, bet ir galimus trūkumus. To priežastis yra labai paprasta – atvirumas.
Esame gavusios ir atsiliepimų, kad nepavyko priprasti, prisijaukinti įsigytų priemonių. Kalbantis su šiomis moterimis paaiškėjo, kad jos savo ciklą įsivaizdavo kiek kitokį nei yra iš tiesų. Neslėpsime – nuostabus jausmas, padedant moterims suprasti kaip geriau pažinti ir priimti save, savo ciklų ypatybes.“ – tvariais pokyčiais dalinasi Kotryna.
„9 zuikiai“ – idėjos, žinios ir komunikacijos pagalba tvariam verslui ir veikloms bei tuo besidomintiems jauniams nuo 13 m. Tekstai, straipsniai, video kūrimas, viešųjų ryšių projektai.
O prisidėti prie „9 zuikiai“ turinio kūrimo galite per patreon.com/9zuikiai