Daug metų informacinių technologijų sektoriuje dirbusi Aistė vieną dieną su vyru nusipirko tradicinio amato verslą ir tuo užsiima iki šiol. Visame pasaulyje prekiauja gaminiais, kurie paremti žalio vartojimo ir draugiško santykio su gamta samprata. Moteris sutiko pasidalinti užkulisiais, kaip viskas vyko bei su kokiomis problemomis susidūrė.
Aiste, dirbote samdomą darbą. Koks jis buvo? Kodėl nusprendėte nusipirkti verslą?
„IT srityje dirbau daugiau nei 15 metų. Pareigos buvo įvairios: projektų vadovė, IT įmonės direktorė, grupės vadovė ir panašiai.
Po vieno labai didelio ir sunkaus projekto (kurio metu mane sugebėjo atleisti ir vėl pasamdyti tas pats darbdavys) supratau, kad man reikia pertraukos. Tada, kai pavasarį pasibaigė projektas, darbo neieškojau ir tiesiog ilsėjausi, kaip aš galvojau, iki rudens.“ – šypsosi verslininkė Aistė.
„Tačiau netikėtai atsirado proga pradėti savo verslą. Kadangi aš niekuomet nebijojau rizikos, savo santaupas panaudojau verslo brendo nusipirkimui ir jau vasaros pabaigoje sukausi naujuose vandenyse.“
Papasakokite kaip jūsų kelyje pasitaikė ši galimybė?
„Draugė turėjo veltinių parduotuvę Etsy platformoje. Bet jai tiesiog atsibodo ta veikla ir aš jai pasiūliau ją parduoti mums su vyru. Pradžia buvo linksma ir kartais sudėtinga – nors daug informacijos gavome iš žmogaus, kuris tą verslą pardavė, tačiau mano prioritetai buvo šiek tiek kitokie. Galvojome apie tvarų ir legalų verslą – t.y. visi tiekėjai turėjo atitikti šiuos, o ne pigiausios kainos kriterijus. Tiekimą persidėliojau pagal save. Taigi užtruko, kol suradome vilnos tiekėjus, pakuotes ir kitas sudedamasias grandis, kurių požiūris į verslą sutaptų su mūsų. Gaminame viską mes patys: nuo vilnos vėlimo iki batų padų prisiuvimo. “
Galbūt išduotumėte, kiek jums kainavo šio verslo įsigijimas?
„Piniginė kaina gali būti įvairi, priklausomai nuo to, kiek pats esi pasiruošęs investuoti savo laiko. Vėlimo stalą padarė vyras. Reklama ir medžiagos priklausė nuo pirkimo srautų. Kai pirkome šį verslą – jo kaina buvo tokia pati, kaip ir jo 3 metų pelnas. Tačiau, turbūt, brangiausiai kainuoja žinios. Jas mums teko įgyti klaidų ir bandymų metodu, nes tuo metu nebuvo nei seminarų, nei mokymų, kaip teisingai susidėlioti savo prekes Etsy platformoje. Taip pat nebuvo mokymų ir kaip elgtis Instagram ar Pinterest soc. medijose. Žodžiu, mokėmės iš savo klaidų.“
Ar pradžioje turėjote verslo pagrindų? Papasakokite, kokia buvo pradžia?
„Kadangi atėjau iš IT srities – tikrai nemažai žinojau apie projektų ir įmonės valdymą (kurį laiką vadovavau mūsų su draugais IT kompanijai, kuri iki šiol sėkmingai veikia) – nekilo kliūčių susidėlioti verslo procesus. Sudėtingiau buvo su pardavimų pagrindais ir bendravimu su klientais. Prisipažinsiu, IT srityje jie yra „šiek tiek” kitokie. Investavau savo uždirbtus iš projekto pinigus, tačiau ėjome visiškai va bank. Ši veikla iš karto pasidarė vienintelis mūsų su vyru pajamų šaltinis.“ – atvirauja moteris.
Pagrindinė jūsų rinka – JAV? Kodėl? Lietuvoje nėra paklausos?
„Apie Lietuvą mes, tiesą sakant, apskritai net negalvojome. Brendas buvo įkurtas Etsy platformoje ir man net į galvą neatėjo bandyti jį perkelti į Lietuvą vien dėl paties verslo nišiškumo ir mažo tikslinio segmento tai nišai Lietuvoje. Nors dabartiniu metu jau po truputį judame ir į Lietuvą.“ – pasakoja Aistė Kesminaitė-Jankauskienė, verslininkė ir Etsy konsultantė
Atrodo, kad jūsų prekės yra sezoninės. Ar jums tai stipriai jaučiasi?
„Taip, prekės iš tiesų labai sezoninės ir tas sezoniškumas gana ryškus, nors šiek tiek padeda Australija ir Naujoji Zelandija. Tačiau jų perkamoji galia yra gerokai mažesnė nei JAV + Europos. Mes tai bandome bent šiek tiek išlyginti siūlydami prekes, kurios tinkamos bet kuriuo metų laiku: namų interjero detales ir medžiagas rankdarbiams.
Anksčiau viską darydavome patys, tačiau jau 3 metus pačiu piko metu (t.y. kalėdiniu laikotarpiu) papildomai samdome keletą žmonių padėti velti ir megzti, nes nebespėjame.“ – apie darbo jėgą kalba Aistė.
Papasakokite smulkiau, kokia yra jūsų verslo filosofija?
„Visą gyvenimą buvau etiško verslo šalininkė ir nuo mažens augau žalio vartojimo ir draugiško gamtai sampratomis. Buvo visai natūralu rinktis ekologišką, švarų ir kuo mažiau šiukšlių generuojantį užsiėmimą. Visada rūšiavome šiukšles, net kai nebuvo atskirų konteinerių. Stengdavomės makulatūrą „priduoti“, o maisto atliekas kompostuoti. Prieš gerus 5 metus stipriau susidomėjau zero-waste idėjomis ir prie daugkartinių maišelių, maisto produktų maišelių bei gertuvių prisijungė pirkimas savo taroje ir kiti panašūs dalykai. Natūralu buvo peržiūrėŧi ir verslo naudojamas medžiagas. Taip mūsų gaminių pakuotės tapo pilnai kompostuojamos, atsirado popierinės pakavimo juostos, kurios iš esmės ir buvo vienintelė iki tol nekompostuojama dalis.“
Patarkite pradedantiesiems verslininkams, galbūt suformuluotumėte kelis esminius patarimus ar atskleistumėte verslo pradžios užkulisius? Kaip reikia į rinką įvesti rankų darbo gaminius?
„Turbūt pagrindinis patarimas būtų – gerai žinokite, kam parduodate ir ką tie žmonės perka. Kad ir kaip tai atrodytų paprasta – gana dažnai žmonės nesuvokia, jog parduodame šiais laikais ne daiktus, o idėjas, kurias tie daiktai įkūnija. Taigi, jums reikia labai aiškiai išsianalizuoti, kokia idėja/žinutė yra skleidžiama jūsų parduodamomis prekėmis ar paslaugomis. Kiti dalykai susidėlios žymiai paprasčiau, kai tai žinosite.“
Ko palinkėtumėte žmonėms?
„Nenukabinti nosies ir jei užsidaro durys, atrasti raktą vėl joms atidaryti, verslas tikrai nemirė, jis tiesiog pasikeitė.“ – pokalbį užbaigia Aistė.
Norėtumėte papasakoti savo istoriją? Rašykite el. paštu info@9zuikiai.lt
„9 zuikiai – turinys sąmoningam verslui ir paaugliams. Su adekvačių požiūriu į pinigus, žmogiškumą ir gamtą.
Jeigu norėtumėte prisidėti prie zuikių turinio kūrimo, įdomu straipsnių rašymas, video ir turinio kūrimas – parašykite mums el. paštu info@9zuikiai.lt
Milžiniškas AČIŪ, kad skaitote. Jeigu manote, kad “9 zuikiai” turinys yra reikalingas ir tokia mūsų filosofija jums artima – jūs labai mums padėsite, paremdami kūrėjus per patreon.com/9zuikiai .“
– Sandra G., „9 zuikiai“ įkūrėja | kūrybininkė | žurnalistė