Ši Molėtų gimnazijos moksleivė yra abiturientė, tačiau vis tiek atranda laiko savo didžiulei aistrai – aplinkosauginiams konkursams. Vienas jų – Žalioji olimpiada. Mergina papasakojo apie visus konkurso užkulisius, kaip sekėsi dalyvauti finale nuotoliniu būdu. Taip pat, paatviravo, kad besiruošdami konkursui, įgijo neįkainojamos patirties ir susipažino su žiedine ekonomika, 17 darnaus vystymosi tikslų. Danielė savo vasarą praleido tvarkydama poilsiautojų šiukšles, nes tokia buvo olimpiados užduotis. Bet paauglės darbai buvo pastebėti ir 2020 metais ji buvo apdovanota pačiuose „Gamtos herojų“ apdovanojimuose.
Meilė gamtai prasidėjo nuo Žaliosios olimpiados
„Mūsų mokykla labai sėkmingai dalyvauja šioje olimpiadoje ir net nugalėjo pačioje pirmojoje. Dalyvavimą joje jau galima būtų laikyti šiokia tokia mokyklos tradicija. Savo mokinius nuoširdžiai skatina ir motyvuoja biologijos mokytoja Regina Mongirdienė. Jau ateidama į gimnaziją aš beprotiškai laukiau, kada galėsiu įsitraukti į šią veiklą, sekti kitų dalyvių pėdomis. Todėl buvau labai laiminga, kai tapau viso to dalimi. Galima sakyti, kad dėl dalyvavimo tokiose olimpiadose, susidomėjau tvarumu, o meilė gamtai dar labiau sustiprėjo.“
Žalioji olimpiada – tai konkursas mokinių sąmoningumui kelti
„Manau, kad šis konkursas yra skirtas kelti mokinių supratimą ir žinias apie aplinką, kurioje gyvename. Tokios žinios yra būtinos nūdienos pasaulyje. Noriu pabrėžti, kad tai yra komandinė olimpiada, susidedanti iš kelių etapų. Pirmosios dvi užduotys būna atliekamos praktiniu būdu. Jos yra labai svarbios, nes atsižvelgiant į pirmųjų dviejų etapų rezultatus priklauso – komanda gaus kelialapį į pusfinalį ar ne. Pusfinalyje būna daugybė įvairiausios teorinės medžiagos, o klausimai komandai sudaryti protmūšio principu. Tiesa, turiu pasakyti, kad praktines užduotis vykdo didesnė komanda, o teorines – tik tie, kurie būna išrinkti patys geriausieji. Galiausiai, 10 šauniausių komandų patenka į finalą ir kaunasi dėl pergalės.“
Misija: švari vasara!
„Tai yra Žaliosios olimpiados vasaros užduotis. Iš tikrųjų noriu pasidžiaugti, kad gana įspūdingai praleidau vasarą. Nors gal visas įspūdingumas prasidėjo vėliau, kai ėmiau sulaukti dėmesio dėl savo atliktų darbų (juokiasi). Dalyviams reikia surinkti poilsiautojų paliktas šiukšles, ir jei tai įmanoma, jas išrūšiuoti bei išmesti į tam skirtus konteinerius. Taigi, kadangi buvau olimpiados dalyvė, aš irgi tvarkiau aplinką. Tačiau tai dariau ne vien dėl konkurso, gerų rezultatų. Man tai buvo svarbu, nes jaučiau, kokį gerą darbą aš darau mūsų Žemei. Šis jausmas man pats svarbiausias.
Vėliau, facebook‘e atradau grupę Gamtos herojai, kurioje buvo galima pasigirti savo darbais. Iš pradžių labai dvejojau ir mąsčiau, ar tikrai verta ten rašyti, kokia viso to prasmė. Bet vėliau nusprendžiau pasidalinti savo rezultatais, nes pastebėjau, kad tai daro ir kiti dalyviai. Ir jūs įsivaizduojate – aš sulaukiau olimpiados organizatorių skambučio, kurie pastebėjo mano darbus, negailėjo gražių žodžių, paskatinimų bei net pasiūlė savo pagalbą. Ir ne tik ją. Su komandos draugais gavome galimybę nuvykti į kokią nors atliekų perdirbimo įstaigą ar sudalyvauti kitoje edukacinėje veikloje. Žinoma visa tai įvyks tik pasibaigus karantinui.“
Ruošiantis konkursui, susipažino su žiedine ekonomika ir 17 darnaus vystymosi tikslų
„Po vasaros užduoties buvo pusfinalis po kurio ruošėmės finalui. Tai buvo gana įdomus laikotarpis, nes turėjom daug metodinės medžiagos ir reikėjo domėtis įvairiomis sritimis. Tarp jų: klimato kaita, žiedinė ekonomika, darnus vystymasis ir t.t.
Su komandos draugais pasiskirstėme į skirtingas sritis, kuo turime domėtis. Bet galų gale, prieš finalą viskas susimaišė ir visi turėjo skaityti apie viską. Galbūt įdomiausia buvo darnus vystymasis ir žiedinė ekonomika, nes kiek mokykloje per pamokas kalbame apie ekologiją, tai dažniausiai būna daugiau teoriniai dalykai, nereikalaujantys jokių praktiškų sprendimų. Mes žinome apie vandens taršą, apie trąšų naudojimą, bet net nenutuokiame apie realius metodus, kaip šios problemos yra sprendžiamos. O mokantis olimpiadai, sužinojome įvairių ekonominių, politinių paslapčių. Susipažinome su įvairiausiais protokolais, susijusiais su 17 darnaus vystymosi darbotvarkės tikslų, ką iš tiesų Europos sąjunga daro šiuo klausimu.“
Mokydamiesi, sužinojo apie Alytuje įsikūrusį „Mainuką“
„Žinoma, sunkiausia yra pradėti ruoštis. Mes mokėmės iš Žaliojo taško išleistų Žaliųjų knygų. Iš tiesų, yra ganėtinai sudėtinga skaityti, iš pirmo žvilgsnio, sausą informaciją, kurioje gausybė skaičių, procentų, kas, kiek ir ko perdirba. Tačiau mes esam labai dėkingi savo mokytojai, kuri mums padėjo susidomėti visa ta painia informacija. Mes skaitėme, o mokytoja ruošė klausimus, kad pamatytume ar ką nors išmokstame. Ji surado tikrai labai įdomių faktų iš nelabai įdomios medžiagos.
Mes smalsiai domėjomės įvairiais fragmentais, kas mums patinka, kas mus domina, ir prie viso to, mokytoja labai prisidėjo.
Tarkime, sužinojome įvairių praktinių pavyzdžių. Pavyzdžiui, Alytuje yra toks vadinamas Mainukas, kuriame žmonės, dėl atsakingo vartojimo, keičiasi įvairiomis nebenaudojamomis prekėmis. Taip pat, yra perdirbimo centras, į kurį galima sunešti sugedusią buitinę techniką, o ši būna sutaisoma. Tada kiekvienas norintis gali ateiti ir pasiimti norimą daiktą ar prietaisą visiškai už dyką. Iš šalies gali pasirodyti, kad gana nepelninga taisyti daiktus, kuriuos žmonės pasiims nemokamai. Tačiau visa tai yra dėl labai kilnaus tikslo – sąmoningo vartojimo ir švaresnės planetos.“
Finalas nuotoliniu būdu
„Kadangi šiais metais buvo ganėtinai apsunkintos sąlygos, finalas vyko nuotoliniu būdu. Tiesa pusfinalis vyko pusiau nuotoliu, nes dar galėjome susitikti su komandos nariais. O dabar kiekvienas komandos narys buvo atskirai savo namuose. Tai ganėtinai keistas, neįprastas, bet įdomus fenomenas. Tačiau labai džiaugėmės, kad vedėjas buvo žinomas Lietuvos asmuo – Andrius Tapinas. Mūsų mokytoja sakė, ir mes jai pritarėme, kad šis internete vykęs renginys, buvo galbūt net geresnis negu anksčiau buvę gyvi.
Taip pat, labai smagu, kad gyvą transliaciją galėjo stebėti visi norintys youtube kanale. Ir iš tikrųjų, labai daug kas žiūrėjo, palaikė komandas. Tai buvo nepakartojamas jausmas. “
Kapitono finalo užduotis
„Šios užduoties metu, visa atsakomybė atitenka komandos kapitonui. Tai šiuo atveju ji teko man. Visi taip nusprendė, kad man kliuvo nelengva tema ir mes užėmėme trečią vietą. Turėjau pasakyti, šalis perdirba daugiau negu 30% procentų atliekų ar mažiau. Tema vadinosi Progresyvios valstybės. Man buvo šioks toks siurprizas, nes paaiškėjo, kad kiek šalis perdirba atliekų, nebūtinai priklauso nuo jos išsivystymo lygio. Pavyzdžiui, labai nustebino, kad Slovėnija perdirba daugiau nei 30% atliekų, o Kanada mažiau.
Daug kas kalbėjo, kad jei būtų kliuvusi kita tema tai būčiau tikrai laimėjusi ir ištraukusi komandą iki pirmos vietos. Tačiau tikrai nereikėtų kaltinti aplinkybių, nes paskui pagalvojau, kad jeigu būčiau turėjus galimybę rinktis temą, pasirinkčiau tą pačią. Taigi savo pasiekimu mes tikrai labai džiaugiamės. Dabar su komandos nariais laukiame, kol galėsim panaudoti savo prizą – kelionę į pasirinktą saugomą Lietuvos teritoriją.“
Užsidegusi „Molekuliozės“ komanda dalyvauja ne tik Žaliojoje olimpiadoje
„Dalyvavome Žirmūnų gimnazijos organizuojamame Ekologiškumo virusas plinta konkurse, kuriame užėmėme trečiąją vietą. Šis konkursas vyko po Žaliosios olimpiados. Mums buvo labai smagu, nes iš tikrųjų jautėmės tvirtai šioje srityje, daug visko išmokę ir pasiruošę.
Kitas protmūšis buvo Roberto Petrausko organizuojami Eko protai.
Iš tikrųjų, su komanda laba užsidegėme, norėjome dar kažko. Todėl stengiamės dalyvauti ir kitokiuose konkursuose. Su aplinkosauga susijusių kol kas nėra, todėl sudalyvavome Vilniaus kalėdiniame iššūkyje, nes labai norisi komandinio žaidimo. Tačiau su nekantrumu laukiame ateinančių aplinkos srities konkursų, kur galėtume atstovauti savo sritį.“
Danielė tapo pripažinta Gamtos heroje
„Gamtos herojų apdovanojimai buvo vieni įspūdingiausių. Man labai patiko, kad juose vertino ne tik aplinkai draugiškas iniciatyvas, bet ir kitas, susijusias su 17 darnaus vystymosi tikslų. Tai galėtų būti savanorystė, nelygybės mažinimas. Prie to prisidėjo dar ir mano savarankiška kultūrinė veikla mokyklos renginiuose bei tarptautiniai Erasmus projektai. Jie, iš pirmo žvilgsnio, nėra susiję su gamta, bet net į juos ši tema įsipynė. Žinoma didžiausią dalį sudarė Misija: švari vasara ir Žalioji olimpiada.
Be to, gavau papildomą prizą, kaip metų draugiškiausia mokinė ir tuo labai džiaugiausi, kad man atrodantys nedideli darbai buvo įvertinti.“
Danielė yra viena iš paauglių, besidominčių tvarumu, sąskrydžio organizatorių. Apie sąskrydį informaciją paskelbsime netrukus. Sekite mus.
Mums labai svarbus jūsų finansinis palaikymas, kuriant turinį apie tvarumą: patreon.com/9zuikiai
„9 zuikiai“ – idėjos, žinios ir komunikacijos pagalba tvariam verslui ir veikloms bei tuo besidomintiems jauniams nuo 13 m.