Verslas
Kaip iš tiesų turi teisingai atrodyti verslo portretai. Fotografės Linos ADi įžvalgos

Lina primena, kad verslo portretas transliuoja ne tik išvaizdą, bet ir specialisto charakterį, požiūrį bei profesionalumą. Pasak Linos viešumoje apstu verslo nuotraukų, kurių turinys netransliuoja tikrosios asmenybės, vizualinis turinys konfliktuoja su realia asmenybe, klaidina auditoriją, nuotraukose nėra rodomos tokios žmogaus savybės, kurias reikėtų atskleisti iš tiesų. Lina ADi dalinasi patarimais į ką reikia atkreipti dėmesį ir kokių klaidų reikėtų vengti.

Fotografė Lina ADi | Kristinos Sabaliauskaitės nuotr.

Lina, kodėl taip svarbu (kaip buvo užfiksuotos) žmonių nuotraukos verslui? Juk tai iš pažiūros tik vizualinė išraiška?

Mes esame asmenybės, žmonės, kuriems reikia ne tik profesiones srities bagažo, bet ir tarpusavio bendravimo savybių. Jos papildo charakterį. Pavyzdžiui mokėjimas išklausyti, empatija, lankstumas ar kritiškumas, kategoriškumas, įsakmumas. Verslo portretas – tai individualiai transliuojama asmeninė žinutė žiūrovui. Į ją telpa viskas: charakteris, požiūris, profesionalumas.

Linos ADi nuotr.

Portretu mes pristatome save kaip žmogų: koks esu linksmas, nuoširdus ir lankstus. Arba atvirkščiai:  koks esu rimtas, konkretus ir tikslus. Galime prisistatyti, kaip tam tikros srities specialistas. Pavyzdžiui nuotrauka darbo vietoje su specifine atributika, apranga. Nuotraukos verslo portretui gali būti ir spalvotos, ir nespalvotos, svarbu kad vizuali grafika nekonfliktuotu su turiniu, neklaidintų, atskleistų reikiamas savybes.

„Nors atributais siekta jaukaus naturalumo, rezultate ryškus dirbtinumas, poza irgi parodo nenatūralų įsitempimą, akivaizdus pozavimas – asmuo nori atrodyti tobulai, bet net nesugeba susikurti įtikinamo įvaizdžio.“ – nuotrauką analizuoja Lina A.

O kokias dažniausiai daromas verslo portretų klaidas pastebite?

Fotografavimui pasirenkamas netinkamas fonas. Jei fotografuojama ne prie vientiso tolygaus fono, o kažkokioje lokacijoje, reikia atkreipti dėmesį į aplinką, detales joje, margumą bei spalvų  intensyvumą, dienos šviesą. 

„Jei žmogus su savo darbo įvaizdine apranga, arba tiesiog oficialia apranga – nuotraukos fonas turėtų derėti su darbo specifika, būti abstraktus arba vienspalvis. Ofiso darbuotojo darbo profilio portetui nederėtų fotografuotis sode.“

Rekomenduočiau rinktis foną su kuo mažiau detalių, jų neturėtų būti perkrauta, turi sietis su žmogaus veikla.

„Per margo fono parinkimas ir visumos nesuderinamumas su aprangos detalėmi – visas chaosas fone – maskuoja žmogaus charakterio braižą, individualumą“ – analizuoja fotografė Lina A.

Atsargiai rinkitės daiktus, kurie matosi nuotraukose. Žmonės tiesiog supras, kad jais naudojatės kasdien, vertins jų kokybę. Įrankius sies su inovatyvumu, lygins su kitais. Pagal drabužius spręs apie jūsų padėtį, veido išraiška iliustruos savybes, aplinka transliuos jūsų patirtis. Net nesąmoningai ir nesiremiant taisyklėmis portretas sudarys pasakojimą apie jus. Ir nebūtinai tokį, kurio siekiate.

Linos komentaras: „Trikdo detalės ant stalo, ryškūs akcentai. Nejučiomis žiūrovas pradeda tirinėti susikurtą darbo vietą, analizuoti tvarką. Labai stipriai transliuojamas asmens požiūris į estetiką.“

Portretui pasirenkami drabužiai neatitinka žmogaus charakterio. Formalūs drabužiai varžo ekspresyvaus žmogaus judesius, asmuo negali atsipalaiduoti, galvą pakelia ne taip kaip kasdien tai daro, atrodo dirbtinai išsitiesęs ar pernelyg įsitempęs. Jeigu kasdien nenešiojate kostiumų ar švarkų – kodėl tai reikėtų daryti fotosesijoje? Būkite savimi.

Jei yra galimybė siūlyčiau rinktis business casual ar  smart casual. Pastebiu klaidą, kad fotosesijai pasirenkami per daug ryškūs, blizgūs rūbai. Ne drabužiai ar aksesuarai turi transliuoti energiją ir emociją, bet pats žmogus savo veidu, poza, gestu. Jei apranga stos priešprieša su asmenybe – labai stipriai išryškės nenatūralumas. Tai iliustruoja žmogaus nepastovumą, apsimetinėjimą. 

„Pernelyg ekspresyvus koloritas, margumas – tiek fone tiek aprangoje – žmogus pasidaro mažiau matomas“ – komentuoja fotografė

Skirtingi vienos įmonės darbuotojų portretai. Kuriant įmonės darbuotojų verslo portretus reikėtų atsižvelgti į bendrą koncepcijos idėją (pvz. intenetinio puslapio dizainą). Foną derinti prie grafikos. Turi būti darna, vientisumas tarp darbuotojų portretų. Jei to nėra – chaosiškos nuotraukos demonstruoja nevientisumą, neorganizuotumą įmonėje.

Per daug intensyvus portreto retušavimas. Nepamirškite, kad jus pažįstantys ar jus ateityje sutiksiantys žmonės, žino arba pamatys kaip atrodote. Kad turite apgamus, raukšles ar randelius. 

Neprašykite maskuoti akivaizdžios realybės. Tai nėra Jūsų trūkumai, tai yra Jūsų patirtis. Aplinkiniai supranta kaip jūs atrodote realybėje.

Pati blogiausia paslauga sau – paprašyti fotografo panaikinti raukšles, sulyginti veidą korekcinėmis programomis. Jei turite kompleksų ir norite kažką paslėpti, geriau tinktis aukštos kvalifikacijos verslo portretų fotografą, kuris žinos kaip teisingai parinkti šviesą ir rakursą. Taip jis NATŪRALIAI sušvelnins Jums kliūvančias detales.  Akivaizdžios verslo portretų korekcijos pasąmoningai transliuos informaciją, kad esate kompleksuotas žmogus, linkęs į savęs nuvertinimą. Paviršutiniškai užglaistote problemas ir jas pateikiate kaip patogu Jums,  o ne pagal tai, kokia yra realybė. 

„Apšvietimas portretuose gali maskuoti veido nelygumus. Tačiau, kai jis netinkamas – gali dar ir išryškinti ne tai, ką asmuo norėtų. “

Blogas apšvietimas. Kone viena didžiausiai matomų klaidų, kurios pasekmė iškreipia žmogaus veido struktūrą, formą, atspalvį. Intensyvi dirbtina šviesa ryškina odos nelygumus.  Svarbu, kad fotografas mokėtų modeliuoti šviesa ir parinktų tinkamą sprendimą pagal žmogų individualiai. Kitu atveju veidas gali būti užfiksuotas plokštesnis nei yra. Šešėliai gali išryškinti netgi tam žmogui iš viso nebūdingus bruožus.“ – sako L. ADi jau daug metų perteikianti žmogaus portretą visuose kontekstuose.

„Blogai parinktas apšvietimas. Veidą piešia šešėliais, pradangina akių gilumą.“

Lina dauguma šių aplinkybių priklauso nuo fotografo. O ką pats žmogus gali pasiruošti teisingai verslo portretų fotosesijai?

Žmogus, pasitardamas su fotografu tikrai pats gali siūlyti lokacijas. Vietą reikėtų derinti ne tik atsižvelgiant į technines aplinkybes, bet ir individualiai į žmogaus poreikius, teikiamas paslaugas, ar visos įmonės įvaizdį. Siūlyčiau rinktis ramų, vientisą foną. Žinoma, nereikia nurašyti aktyvaus, ryškaus bei dinamiško fono. Nes, galbūt, būtent tokia aplinka geriausiai akcentuos jūsų darbo specifiką, kurią norite pabrėžti.

Apranga. Neperkraukite jos detalėmis, kurios gali atitraukti dėmesį nuo Jūsų pačių. Jei sunku nuspręsti, ką rengtis, turėkite keletą komplektų, paprašykite specialistų (stilisto, fotografo) patarimo. Jie padės apsispręsti, kas geriausiai dera prie lokacijos ir žiūrisi nuotraukoje. Bent kelis metus su portretais dirbantys fotografai, įprastai, jau turi puikų suvokimą ir galutinio rezultato viziją. Ir pamatę Jūsų rūbus gali pasakyti ar jie derės pasirinktoje lokacijoje ar ne.

Linos ADi nuotr.

Venkite trumpų rankovių, gilių iškirpčių, blizgių, raštuotų drabužių jei norite subtilios, solidžios verslo nuotraukos. Jei kompleksuojate dėl stambaus kūno sudėjimo ir nenorėtumėte to pabrėžti – pasirinkite drabužių derinius, kurie skaidytų kūną vertikaliai, matytusi atskiros jų dalys ar fragmentai. “ – pataria fotografė Lina.

Pripažinkime, kad vien pagalvojus apie portreto fotosesiją – kūną jau sukausto jaudulys. O jai prasidėjus – nežinome kaip elgtis, kaip pozuoti. Kaip elgtis tokiu atveju?

Gali padėti atsipalaiduoti muzika. Profesionalūs fotografai, įprastai tuo pasirūpina. Rankų ir pečių linijos atpalaidavimui galite naudoti daiktų laikymą. Geriausiai, kad jie būtų neutralūs buitiniai ar  sietusi su jūsų veikla – rašiklis, katalogas, dokumentai, nešiojamas kompiuteris, specifiniai įrankiai ar instrumentai arba jūsų aprangos detalė. Pozavimas portretui nėra bausmė (daugeliui tai nėra įprasta ir kelia baimę, sukausto). Įsivaizduokite, kad tai tiesiog dialogas su fotografu tarsi jis būtų kolega.“ – akcentuoja fotografė Lina ADi

Linos ADi nuotr.

Jus vis minite profesionalų fotografą. O kaip tokį atskirti?

Paprastai, profesionalūs fotografai puikiai moka išryškinti ar paslėpti tam tikras detales  skirtingų rakursų ar šviesos pagalba, stengiasi atpalaiduoti žmogų ir nepritrūksta patarimų. Peržvelkite fotografo darbų pavyzdžius. Jo darbų portfolio turi atspindėti konkrečią verslo portretų sritį: tiek pagal darbą su žmonėmis studijoje, tiek nepriklausomoje aplinkoje. Įprastai verslo portretai skiriasi nuo šeimos fotosesijų ar vestuvių nuotraukų. Tad labai svarbu, kad fotografas turėtų patirties būtent su šio tipo nuotraukomis.“ – pokalbį užbaigia fotografė.

Lina ADi nuotr.

Norite savo patarimais padėti sąmoningam verslui? Rašykite info@9zuikiai.lt

„9 zuikiai –  idėjos, žinios ir komunikacijos pagalba tvariam verslui ir veikloms bei tuo besidominčiam jaunimui nuo 13m.

Milžiniškas AČIŪ, kad skaitote. Jeigu manote, kad “9 zuikiai” turinys yra reikalingas ir tokia mūsų filosofija jums artima – jūs galite prisidėti paremdami kūrėjus per patreon.com/9zuikiai .“

– Sandra G., „9 zuikiai“ įkūrėja | kūrybininkė | žurnalistė